ההשפעה הסביבתית של כריית מתכות יקרות והתפקיד המכריע של המיחזור

ההשפעה הסביבתית של כריית מתכות יקרות והתפקיד המכריע של תהליך המיחזור

lumps

למתכות יקרות, כגון זהב, כסף ופלטינה, יש מגוון רחב של שימושים מתכשיטים ועד יישומים תעשייתיים. המאפיינים הייחודיים, וההיצע הנמוך יחסית למתכות פשוטות, הופכים אותם למבוקשים מאוד. עם זאת, כריית המתכות היקרות משאירה טביעת רגל סביבתית משמעותית.
העולם מתחיל להבין, שלא ניתן להמשיך בתהליכים אלו של זיהום הסביבה, וכאן נכנסת החשיבות הגבוהה של תהליכי מיחזור, שמאפשר שימוש חוזר במשאבי הטבע.

השפעות סביבתיות של כריית מתכות יקרות


השחתת אדמה

פעילות הכרייה מובילה לפגיעה משמעותית בקרקע. התהליך כולל חפירה של כמויות גדולות של אדמה וסלע, מה שמשנה לצמיתות את הנוף. תהליך זה משבש מערכות אקולוגיות מקומיות והורס בתי גידול, מה שמוביל לאובדן המגוון הביולוגי. בנוסף, יצירת בורות פתוחים גדולים וערימות סלעי פסולת עלולה להוביל לשחיקת קרקע ולשקיעה של גופי מים, ולהשפיע עוד יותר על מערכות אקולוגיות מקומיות.

זיהום מים

זיהום מים הוא נושא מרכזי הקשור לכרייה. תהליך הכרייה משחרר חומרים מזיקים, כמו מתכות כבדות וחומצות, למערכות המים המקומיות. מזהמים אלו מזהמים את מקורות מי השתייה, פוגעים באיכות המים ועלולים להפוך את הסביבה המקומית לבלתי ראויה למגורים. ישנם תהליכי זיהום רבים, אשר קורים לעיתים נפוצות מאוד במקומות מים הסמוכים לאיזורי כרייה. ואמנם ישנם דרכים למזער את הסיכונים, אבל אין פתרון שמגן במאה אחוז מפני האפשרות לזיהום מקורות מים. 

שימוש באנרגיה ופליטות גזי חממה

כרייה, זיקוק והובלה של מתכות יקרות הם תהליכים עתירי אנרגיה. לעתים קרובות הם מסתמכים על שריפת דלקים מאובנים, התורמים לפליטת גזי חממה ולשינויי אקלים גלובליים. לדוגמה, על פי מועצת הזהב העולמית, תעשיית הזהב לבדה תרמה ל-36,793 טון שווה ערך פחמן דו חמצני לטון זהב ב-2018.

השפעות חברתיות ובריאותיות

השפעת הכרייה אינה מוגבלת רק לסביבה. יש לו גם השפעות חברתיות ובריאותיות משמעותיות על קהילות כורים. חשיפה לאבק ולכימיקלים רעילים עלולה להוביל למגוון בעיות בריאותיות בכורים ובאוכלוסיות מקומיות, כולל מחלות בדרכי הנשימה ונזקים נוירולוגיים. בנוסף, פעילויות כרייה עוקרות לעתים קרובות קהילות מקומיות, מה שמוביל לסכסוך איזורי-חברתי.

החשיבות של מיחזור מתכות יקרות

השימוש במתכות יקרות הינו מרכיב מהותי בתעשייה העולמית ומושרש בתפיסה אנושית כסמל סטטוס וגורם לביטחון כלכלי של אנשים פרטיים ומדינות כך שרמת הביקוש למתכות אלו לא תעלם מהמפה בזמן הקרוב אם בכלל. בהתחשב בהשפעות הסביבתיות החמורות של כריית מתכות יקרות, יש צורך הולך וגובר לבצע שימוש חוזר ע"י מיחזור וזיקוק של חומרים אלה.

יעילות משאבים

מתכות יקרות הן משאבים סופיים, מה שגורם ליותר מדינות ואנשים לרכוש ולשמור לעצמם מתכות אלה. היתרון בעבודה עם מתכות מסוג זה היא היכולת לשימוש חוזר שוב ושוב עם פחת נמוך יחסית לכל חומר אחר, יתרון זה מאפשר לנו להאריך את תוחלת החיים של משאבים אלו ולהפחית את הצורך בכרייה נוספת. ההערכה היא כי עד 20% מהזהב בעולם קיים בצורה של זהב ממוחזר.

השפעה סביבתית מופחתת

מיחזור מתכות יקרות מזיק לסביבה הרבה פחות מאשר כרייה. הוא משתמש בפחות אנרגיה, מייצר פחות זיהום ואינו גורם להרס קרקעות ובתי גידול. לדוגמה, זהב ממוחזר מייצר רק חלק קטן מפליטת הפחמן ליחידה בהשוואה לזהב שנכרה.

יתרונות כלכליים

מיחזור יכול גם לייצר יתרונות כלכליים משמעותיים. השבת מתכות יקרות מפסולת אלקטרונית, ממפעלי ייצור של תכשיטים ואפילו בתעשיות תעופה וחלל, הפך לשירות הכרחי בכל מפעל יצרני. יתר על כן, מיחזור יוצר הזדמנויות תעסוקה ואף תורם לכלכלה המעגלית.

סיכום

לכריית מתכות יקרות יש השפעות סביבתיות מרחיקות לכת. מהשחתת הקרקע וזיהום המים ועד לתרומת פליטת גזי חממה. תהליך ההפקה מציג אתגרים סביבתיים, חברתיים ובריאותיים רציניים. מכיוון שאנו ממשיכים להסתמך על מתכות יקרות בתעשיות שונות, חיוני לטפל בבעיות אלו.

מיחזור מציג פתרון משכנע. על ידי שימוש מחדש במתכות שכבר הופקו, נוכל להפחית את הצורך בפעולות כרייה חדשות, להפחית את השימוש באנרגיה, להפחית פליטות ולתרום לכלכלה. יתרה מכך, באמצעות צריכה אחראית וניהול פסולת, נוכל לתמוך עוד יותר בתעשיית המיחזור ולקדם עתיד בר-קיימא יותר למתכות יקרות.

מאמרים נוספים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן